Webdesign er en disiplin som omfatter alt som er relatert til å lage nettsteder, samt å holde dem i god stand. Webdesign kan være rettet mot det praktiske eller det estetiske, men det anses som webdesign så lenge det har noe å gjøre med å endre designet på nettsiden å gjøre.

Praktiske typer webdesign består av teknikker som er strukturert for å øke den vesentlige effektiviteten til et nettsted. Når en for eksempel utformer oppsettene for hver kategoriside for å være så brukervennlige som mulig, så vil dette regnes som en praktisk webdesignteknikk, fordi den søker å gjøre nettstedet vesentlig mer verdifullt for brukeren.

Estetiske typer webdesign er rettet mot å gi nettstedet et bedre utseende for å virke mer attraktivt for besøkende. Metoder som bakgrunnsdesign, så vel som fargepaletten på hele siden, er laget med det formål å øke besøkelsestiden, ved å gjøre utseendet til nettstedet mer innbydende.

Det er en hel rekke teknikker som webdesignere bruker for å oppgradere nettsidene de er ansvarlige for, med målet om å øke trafikken på nettstedet ved å optimalisere designet på alle vedrørende sider.

Brukergrensesnitt og den viktigste biten av webdesign

Webdesign av brukergrensesnitt refererer til endring av brukergrensesnittet for en rekke elektroniske enheter, inkludert smarttelefoner og datamaskiner, så vel som elektroniske apparater som smarte kjøleskap. Hensikten med denne innsatsen er å optimalisere brukeropplevelsen når du samhandler med nettstedet.

Brukergrensesnitt og den viktigste biten av webdesign

Hele poenget med å fokusere på brukergrensesnittet er at brukere vil være mer tilbøyelige til å holde seg på nettstedet lenger og øke sannsynligheten for at de vil utføre en handling som er økonomisk fordelaktig for nettstedets eier eller operatør. Dette gjøres ved å fremstillende det innledende inntrykket mer iøynefallende, samt gjøre layouten generelt sett mer tiltalende.

Det er viktig for nettsteder å ha en iøynefallende logo eller en slags illustrasjon som kan gi et levende og minneverdig førsteinntrykk for brukeren. Uansett hvordan den substansielle utformingen av nettstedet er, så kan det å ha et visuelt stimulerende førsteinntrykk fungere som en mulighet for å treffe brukernes interesse.

Etter at brukeren bestemmer seg for å klikke for å besøke nettstedet, så er det da viktig å gi engasjerende visuelt materiale på toppen av effektivt innhold for å holde brukeren på nettstedet i lengre perioder. Et vedvarende problem med webdesign for mange nettsider i dag er at det simpelthen er kjedelig og ikke fanger brukerne noe mer enn webdesignet til andre nettsider.

Koding bygger opp nettstedet

Å bygge opp koden for nettstedet er noe av det første som må gjøres når du setter opp et nettsted. Uten koding eksisterer rett og slett ikke nettstedet, med mindre du bruker en nettsidebygger selvfølgelig. Da er derimot kodingen delvis skjult for deg. Koding utgjør en nøkkelkomponent i det materielle aspektet ved å bygge et godt nettsted, og her må det investeres god tid for gode resultater.

Webdesign Koding

Hver kodelinje vil bestemme et individuelt aspekt av nettstedet. Mange kodelinjer må produseres for å gi en fullstendig utforming av et nettsted, og det kan for en nybegynner bare se ut som ett eneste rot. Det anbefales på det sterkeste at denne oppgaven utføres av en dyktig koder, som ikke bare vet alt det er å vite om koding, men også har en kortfattet kunnskap om hvilken type nettsted du prøver å konfigurere.

Den andre delen er viktigere enn de fleste tror. Hvis koderen går inn i kodingsprosessen og ikke vet noe om hva nettstedet kommer til å handle om, så kan de gå glipp av viktige funksjoner som er spesifikke for den typen nettsted.

Hvis for eksempel nettstedet handler om matlaging, så vil selvfølgelig nettsiden nyte godt av å ha en koder med interesse for mat, og som vet hvordan matsider bør se ut. Uten god kunnskap om emnet, eller i hvert fall en ide om hvordan tjenester og produkter bør markedsføres effektivt, så kan ikke koderen yte maksimalt under arbeidet sitt.

Nå ut til din målgruppe

Det er viktig for nettstedet å kunne knytte til seg sin målgruppe. Hele poenget med nettstedet er å gi verdi til gruppen av nettbrukere den har bestemt at den har den komparative fordelen å tjene og gi verdi til. For at et godt nettsted skal kunne gjøre dette, så må det være en gjennomtenkt plan for å oppsøke nettopp disse kundene.

Webdesignere i Oslo

Å ha en god PR-profil kan hjelpe på lang vei i å få et nettsted til å nå ut til brukerne. Det kan hjelpe nettstedet med å bygge et image av bedriften som publikum vil finne respektabelt og være villig til å støtte.

For å gjøre dette, så er det viktig å også bidra med et webdesign som står i tråd med de verdiene som kommuniseres i andre kanaler, slik at du ikke bare når ut – men også konverterer kundene.

Optimaliser brukeropplevelsen

Optimaliseringen av brukeropplevelsen refererer spesielt til den materielle utformingen av et nettsted og den reisen forbrukeren skal gjennom. Nettbrukere øker både i antall og i demografisk mangfold. Den viktigste utviklingen på internett de siste årene er økningen av eldre internettbrukere blant annet.

Optimaliser brukeropplevelsen med webdesign

  • Saken med eldre brukere er at de ikke har så mye kunnskap om IT som yngre har, og som sådan krever de ofte en mer brukervennlig reise. Dette betyr enkel webdesign og layout, slik at det ikke er noen tvetydighet om hvor du trenger å gå for å se på noe spesifikt. Ingenting er verre enn når en kunde går seg vill og gir opp kjøpsprosessen.
  • Det er veldig viktig å ha et brukervennlig system på nettstedet ditt for å appellere til et bredere publikum, fordi mangfoldet av brukere er i ferd med å bli bredere enn noensinne. Så når det gjelder ting som å kategorisere varene og nettstedets emner, så må du huske å plassere det tydelig på hovedsiden til nettstedet med enkelt og vanlig språk. Merk at brukergrensesnitt handler mer om det tekniske, mens brukeropplevelsen er selve reisen mot konvertering.

Minimerer tvetydighet

Ett av de mest irriterende problemene folk klager over når de går inn på nettsteder på jakt etter et spesifikt svar, er at de klikker på noe som ser ut som det de leter etter, men viser noe helt annet. Denne frustrasjonen alene kan føre til at brukeren enten forlater nettstedet, eller ikke kjøper her igjen i fremtiden.

Tvetydig språk har vært noe webdesignere og utviklere har jobbet veldig hardt for å adressere. Som sådan arbeider teamene for å sikre at det de sier ikke kan tolkes feil. De gjør sitt aller beste for å sikre at alt på nettstedet deres er slik det ser ut som det er. Det gjennomgås blant annet A/B testing på dette punktet.

Hvordan bruker du skriftstil?

Å ha riktig skriftstil er en av de viktigste faktorene i å optimalisere nettstedet. Vis innholdet ditt i den beste størrelsen og stilen basert på resten av nettstedets webdesign. Dette krever harmonisering av alle aspekter av nettstedets estetikk for å oppnå maksimal mulig effekt.

skriftstil

Det som fungerer i en enkelt situasjon, trenger ikke nødvendigvis å fungere i en annen. For eksempel er det visse skrifttyper som fungerer bedre på en mer nøytral bakgrunn, og andre stiler som ser bedre ut på en mer fargesprakende og aktivt bakgrunn. Det samme prinsippet som brukes til klær kan også brukes her.

Når du har på deg klær som er prangende, så anbefales det vanligvis at du bruker et annet plagg som er relativt nøytralt for å balansere antrekket. Det samme prinsippet gjelder webdesign og skrift der et mer utfordrende nettsted rent designmessig skal balanseres med innhold som er skrevet i en mer myk skriftstil, og omvendt der skriftstilen er mer utfordrende.

Visuelle elementer fanger oppmerksomheten

Noen ganger kan det være nyttig å ha visuelle funksjoner på hjemmesiden din til å krydre tingene litt. Å ha interessante visuelle elementer strategisk plassert på nettstedets forskjellige undersider kan fungere som en massiv trekkfaktor for brukere, ved å fange oppmerksomheten på en litt annerledes måte.

Visuelle elementer

Samtidig er det veldig viktig at de visuelle effektene som vises på nettstedet ikke blir for prangende, til det punktet hvor brukerne blir distrahert av estetikken på nettsiden. Da kan det tross alt hende at de går glipp av elementer som er siktet inn på å faktisk selge.

Nivået for hva slags visuelle elementer som vil anses som passende avhenger i stor grad av nettstedets natur. For eksempel kan nettsteder som i sin natur er visuelt stimulerende ha råd til å ha mer iøynefallende visuell grafikk, sammenlignet med andre nettsteder med en mer profesjonell utforming, der ingen visuelle elementer utover informasjonsvideoer på siden kan være passende.

Husk spillereglene for webdesign

Til syvende og sist må det huskes at målet med webdesign er å få flere til å klikke på nettstedet ditt, besøke det, og bli værende der. Det er viktig at dette defineres som det endelige målet, og alle handlinger innen webdesign skal fokusere på dette fremover.

Som med så mange ting, så må det være en balanse mellom stil og substans. Om dette blir sett positivt eller negativt, vil brukeren overlates til å bestemme. Det som ikke kan benektes derimot er at dette er den virkeligheten vi står overfor!